Model holistik pembangunan insan

Thursday, November 4, 2010

Memupuk aktiviti intelek(I) dalam S.P.I.E.S.


Kerajaan Selangor mahu rakyatnya menggunakan semaksima mungkin 100 billion sel otak yang ada pada setiap insan yang normal. Keupayaan melipatgandakan pertumbuhan 'synapses' iaitu mekanisma hubungan antara sesuatu sel otak dengan sel yang lain yang menghasilkan sesuatu respon elektrokimia yang menatijahkan sesuatu maklumat baru. semakin banyak maklumat baru dari pelbagai corak akan memperkayakan khazanah maklumat yang apabila diintergrasikan akan menambahkan keupayaan minda menghasilkan tindakan luarbiasa.
SPIES mahu mencetus kesedaran dan kemahuan bertindak seseorang untuk melatih diri berfikir secara analytikal untuk memahami perkara-perkara yang berlaku supaya ia mengerti kenapa perkara itu berlaku dan apa punca sesuatu yang baik atau yang buruk atau apa-apa fenomena berlaku. SPIES juga mendorong insan berfikir secara kritikal supaya mampu memilih melakukan atau tidak melakukan sesuatu perkara.
Kemahiran berfikir secara analytikal dan kritikal ini akan membina daya tahan yang mantap supaya terselamat daripada kesan negatif golongan yang mengambil kesempatan di atas kejahilan dan kelalaian.Ia boleh menghindar rakyat daripada sentiasa ditipu pihak-pihak yang mempunyai kepentingan peribadi. Ia juga mampu membina jati diri kerana mengerti apakah yang terbaik untuk dirinya,keluarga dan masyarakatnya.
Tidak cukup dengan hanya menghafal dan memuntahkan balik maklumat tanpa mampu mencerna dan menggunakannya secara praktikal.

No comments:

Post a Comment